Hva er vold og seksuelle overgrep?

Vold og seksuelle overgrep kan ramme alle – uavhengig av kjønn, alder, seksuell legning eller etnisk bakgrunn.

Det kan være vanskelig å vite hva som defineres som vold og seksuelle overgrep.

Illustrasjonsbilde tatt bakfra av to personer som sitter sammen og lener seg mot hverandre

Hva er vold?

Vi skiller ofte mellom psykisk vold og fysisk vold. Blir volden utført av noen du står nær eller har tillit til, defineres dette som vold i nære relasjoner.

Har du opplevd vold, eller er du i tvil? Vi er her for å hjelpe deg.

Nærbilde av et øye som ser i kamera

Hva er seksuelle overgrep og incest?

Incest og seksuelle overgrep skjer ofte i hemmelighet og kan være vanskelige å identifisere, både for offeret og for utenforstående.

De fleste overgrepene utføres av noen offeret kjenner. Disse handlingene kan være både fysiske og psykiske, og de kan inkludere alt fra upassende berøring til voldtekt. Når overgriperen er et familiemedlem defineres dette som incest.

Har du opplevd incest eller seksuelle overgrep, eller er du i tvil? Kontakt oss i dag.

Ofte stilte spørsmål:

• Vold er ikke bare de åpenbare fysiske handlingene som slag eller spark. Det er også handlinger som kan skade, skremme eller krenke. Vi deler vold i tre kategorier – fysisk, psykisk og annen vold.

Les mer om vold her.

• Vi tenker ofte på vold som slag, spark, kloring og andre typer fysisk vold. Men vold er så mye mer – også det vi ikke ser, planlegger eller tenker på som skadelig.

Har du opplevd vold, eller er du i tvil? Ring oss på telefon 64 97 23 00.

• Psykisk vold er når noen bruker stemme, ord og og kroppsspråk for å såre, true eller kontrollere deg. Den som opplever psykisk vold kan ofte kjenne på følelser som skyld, skam, angst, tristhet og følelsen av å være mindre verdt.

Eksempler på psykisk vold:

• Trusler

• Psykologisk kontroll

• Gjentagende kritikk

• Manipulasjon

• Isolasjon

• For de som opplever trusler og vold kan det være utfordrende å åpne seg for andre, eller å søke hjelp på egen hånd. Å vise forståelse, unngå å dømme, spørre hvordan du kan støtte, og vise at du bryr deg er blant de mest verdifulle tingene du kan bidra med i en slik situasjon.

Selv om du gjerne ønsker å hjelpe der og da, er det ikke sikkert den du ønsker å hjelpe er klar for å ta imot hjelp. Det kan være sårt å bli avvist, men det er viktig at du tåler det. Ikke slutt å bry deg, og forsøk å være tålmodig.

Informer relevante instanser om dine mistanker, spesielt dersom barn er involvert.

• Alle kan utsettes for seksuelle overgrep, uavhengig av kjønn, alder, legning eller etnisk bakgrunn. Når overgrep utføres av noen nær, som en partner, et familiemedlem eller en venn, er det ekstra alvorlig.

Enhver seksuell handling som er ufrivillig og gjennomført mot en persons vilje, anses som et overgrep.

Har du opplevd seksuelle overgrep eller er usikker på om du er utsatt for noe som ikke er greit?

Kontakt oss på telefon 64 97 23 00.

• Seksuelle overgrep er ufrivillige seksuelle handlinger eller forsøk på handlinger, både med og uten fysisk kontakt. Et overgrep kan involvere alt fra uønsket berøring til mer alvorlige handlinger.

Eksempler på seksuelle overgrep:

• Uønsket berøring eller beføling

• Seksuell trakassering

• Seksuell utnyttelse

• Eksponering og kikking

• Ufrivillig seksuell omgang

• Voldtekt

• Enhver seksuell handling som er ufrivillig og gjennomført mot din vilje, anses som et overgrep. Også om det gjennomføres av en kjæreste eller ektefelle.

Når overgrep utføres av noen som står deg nær er det ekstra alvorlig.

Kontakt oss på telefon 64 97 23 00.

• Det du opplever er alvorlig nok til å ta kontakt med oss. Hos svært få synes det utenpå at de lever med vold og overgrep.

Kontakt oss om du opplever noe som ikke er greit. Telefon 64 97 23 00.

• Som dagbruker hos oss kan du være anonym. Du behøver heller ikke å fortelle hva du heter på telefonen.

Dersom du ønsker å benytte deg av botilbudet vårt kan du ikke lenger være anonym. Vi må til enhver tid vite hvem som bor hos oss – dette er blant annet viktig i tilfelle brann.

Illustrasjonsbilde av to som holder hender

Snakk med oss om det

Blir du utsatt for vold eller overgrep, eller kjenner du noen som blir det? Da er det viktig at du snakker med noen du kan stole på.

Vi tilbyr råd og samtaler via telefon, eller som et av våre dagtilbud på huset. Om du ikke føler deg trygg hjemme kan du komme og bo hos oss i en periode.